شرکت سپاهان همراه|حمل و ترخیص کالا|صادرات و واردات

شرکت سپاهان همراه با هدف ارائه خدمات تخصصی بازرگانی، حمل و ترخیص کالا در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد. در طی این سال­ها، سپاهان همراه توانسته است سهم عمده­ ای از بازار خدمات واردات در صنایع گوناگون از جمله تجهیزات و لوازم جانبی موبایل، کامپیوتر، تبلت و دوربین­های مداربسته و تجهیزات امنیتی را به دست آورد.

شرکت سپاهان همراه|حمل و ترخیص کالا|صادرات و واردات

شرکت سپاهان همراه با هدف ارائه خدمات تخصصی بازرگانی، حمل و ترخیص کالا در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد. در طی این سال­ها، سپاهان همراه توانسته است سهم عمده­ ای از بازار خدمات واردات در صنایع گوناگون از جمله تجهیزات و لوازم جانبی موبایل، کامپیوتر، تبلت و دوربین­های مداربسته و تجهیزات امنیتی را به دست آورد.

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
تخلفات گمرکی

از گمرک و وظایف آن چه می دانید؟ مالیات مستقیم و غیر مستقیم چیست؟ دولت برای رسیدگی به تخلفات گمرکی از چه روش هایی استفاده می کند؟ حکم تخلفات گمرکی و قاچاق چیست؟

همانطور که می دانید، سازمان گمرک یک سازمان دولتی است و زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی عمل می کند. در هر کشور، قوانینی برای ورود و خروج کالاها وجود دارد که به آن قوانین گمرکی می گویند و تخطی از این قوانین عموما قاچاق نامیده می شود.

 

تخلفات گمرکی

سازمان گمرک و تخلفات گمرکی

 

وظیفه سازمان گمرک ،اجرای قوانین گمرک در تجارت با کشورها و عملیات صادرات و واردات است. چنانچه فرد یا شرکتی از این قوانین سرپیجی کند، مشمول جریمه های سنگین و احکام دادگاهی خواهد شد.

 

مالیات مستقیم و غیر مستقیم چه تاثیری بر درآمد گمرک دارد؟

همانطور که می دانید، مالیات مستقیم، همان پولی است که دولت در ازای خدمات دولتی از مردم می گیرد و آن را صرف آبادانی کشور می کند. اما مالیات غیر مستقیم، پولی است که گمرک برای تجارت و ترانزیت و واردات و صادرات روی جنس کشیده و آن را از صاحب کالای شخصی می گیرد. پس درآمدهای گمرکی نیز یکی از درآمدهای دولتی است.

این هزینه ها شامل مهر و موم کالا، پلمپ کالا، انجام خدمات ایکس ری، باربری، مراقبت، انبارداری و… است که همگی نیازمند صرف زحمات کارکنان این سازمان می باشد.

بنابراین، هر کشوری سعی می کند برای جلوگیری از قاچاق کالا تمهیداتی بیاندیشد تا رقم آن را به صفر برساند. اما متاسفانه بسیاری از کشورها مانند ایران هنوز در این زمینه موفق نشده اند. نظارت بر تخلفات گمرکی به هیچ وجه قابل انتقال به بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیست. زیرا امکان جعل اسناد و پارتی بازی در این مقوله بسیار زیاد است و دولت نمی تواند ریسک آن را بپذیرد.

البته بسیاری از قوانینی گمرکی مانند ترخیص کالا، نگهداری کالا و تخلیه آن به بخش خصوصی سپرده شده است و شرکت های مربوطه به خوبی از پس اجرای آن بر آمده اند. در حال حاضر نیز ۳ سامانه جدید گمرک هوشمند در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده که از وظایف کاری سازمان گمرک کاسته و در عوض نظارت دیگر ارگان ها را روی اعمال گمرکی افزایش داده است تا عنصر شفافیت در این اعمال لحاظ شود.

در مرزهای سرزمین های گمرکی، مناطقی به نام مناطق آزاد وجود دارد که از قوانین گمرک تبعیت نمی کنند و سازو کارهای مخصوص منطقه خود را رعایت می کنند. پس قوانین گمرکی شامل مناطق آزاد نمی شود.

تخلفات گمرکی

مناطق آزاد گمرکی بدون قوانین گمرک

 

مقررات گمرکی به آیین نامه ها، دستورالعمل ها، عمل به اظهار نامه هایی اطلاق می شود که در مناطق گمرکی اعتبار دارند و سازمان گمرک ،دستور رسیدگی به آن ها را در وظایف خود دارد.

از آنجا که شرح وظایف سازمان گمرک و تخلفاتی که ممکن است به این سازمان مربوط شوند، مثنوی هفتاد من کاغذ است، به ذکر چند مورد از تخلفات گمرکی اکتفا می کنیم:

کالاهایی که وارد کشور می شوند، به ۳ دسته تقسیم می شوند؛

  • کالاهای مجاز
  • کالاهای مجاز مشروط
  • کالاهای ممنوعه

دسته کالاهای مجاز، نیاز به هیچ تشریفات قانونی ندارند و صاحب کالا بدون پرداخت هیچ هزینه ای به گمرک ،می تواند آن را از مرز وارد کشور کرده و بفروشد.

اما کالاهای مجاز مشروط، همان اجناسی هستند که گمرک روی آن ها کار می کند و تشریفات قانونی تجارت کالا را روی آن ها اعمال می کند.

دسته دیگری که کالاهای ممنوعه نام گرفته، به اجناسی می گویند که تحت هیچ شرایطی امکان ورود به کشور را ندارند. ورود این کالاها به کشور قاچاق ممنوعه و جرم تلقی می شود.

 

نحوه رسیدگی گمرک به تخلفات گمرکی:

سازمان گمرک ،برای حل اختلافات مربوط به کالاها، ارزش گذاری آن ها و جریمه ناشی از تخلفات (جز تخلفات قاچاق) کمیسیونی تشکیل داده است. این کمیسیون ،که کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی نام دارد، توسط افرادی اداره می شود. این افراد شامل کارمندانی از وزارت های مختلف کشور است که در کار خود خبره هستند و قوانین مربوط به گمرک را به خوبی می دانند.

اعضای کمیسیون حل اختلافات گمرکی، از وزارت های ذیل کارمندانی استخدام کرده است که حداقل سابقه کار آن ها در شغل قبلی شان ۱۵ سال است.

  • وزارت صنعت- معدن- تجارت
  • وزارت امور اقتصاد و دارایی
  • اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران
  • اتاق تعاون

تخلفات گمرکی

شورای حل اختلافات گمرکی

 

رای صادر شده از طرف این کمیسیون لازم الاجرا است و طرفین اختلاف ،مجبور به پذیرش آن هستند. مگر اینکه اختلاف رای کمیسیون حل اختلاف و گمرک بیشتر از ۵ میلیون تومان باشد. در این صورت، باید در درخواست حل اختلاف تجدید نظر اعمال گردد.

البته اختلافات بین افراد حقیقی و حقوقی با گمرک ،در ابتدا با واحد های ستادی گمرک مطرح می شود. اگر آن ها نتوانستند مشکل و اختلاف موجود را حل کنند، کمیسیون حل اختلاف گمرک وارد کار می شود.

برای اینکه اختلافات در کمیسیون حل اختلافات گمرک ثبت شود، صاحب کالا باید مبلغ نیم درصد از مبلغ مورد اختلاف خود با گمرک را پرداخت کند. در غیر این صورت، مبلغ مورد تایید گمرک لازم الاجرا است.

با وجود ستادها و سازمان های زیادی که هم اکنون زیر نظر سازمان گمرک ایران کار می کنند، متاسفانه اختلافات صاحبان کالا و سازمان گمرک تمام شدنی نیست اما به نظر می رسد با تاسیس کمیسیون حل اختلافات ،این مشکل کمی تعدیل شده است.

  • sepahan hamrah
  • ۰
  • ۰
برندینگ حلال

آیا تابحال با محصولاتی که واژه حلال روی آنها ثبت شده است مواجه شده اید؟ آیا می دانید که برند حلال روی کدام محصولات درج می شود و چه تفاوتی با دیگر محصولات موجود در بازار دارد؟ چرا رستوران های خارجی و شرکت های غیر مسلمان، برندینگ حلال را دریافت می کنند؟

با توجه به رشد تجارت جهانی و رقابت بین المللی بین سرمایه گذاران مختلف در سراسر دنیا، هر یک از سرمایه گذاران در تلاش هستند تا گوی رقابت را از دیگر همکاران خود بربایند و مشتریانی را جذب کنند که شاید دیگر رقبای آن ها نسبت به آن افراد بی اهمیت باشند.

همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

برندینگ حلال در کشورهای غیر مسلمان

یکی از مواردی که در  بازاریابی و تجارت جهانی، حائز اهمیت است، برندینگ حلال است که امتیاز آن به راحتی به دست نمی آید. اما چرا برند حلال در کشورهایی که پیرو اسلام نیستند؟ پاسخ تا حدی مشخص است.

شکی نیست که همه شرکت های بزرگ یا کلیه اشخاص حقوقی که خواهان موفقیت در صحنه تجارت جهانی هستند، سعی می کنند محصولات و خدمات خود را بین المللی کنند. بنابراین، با وجود اینکه مسلمانان حدود ۲۰ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، یکی از اهداف تجار و صاحبان سرمایه هستند.

 

برندینگ حلال

برندینگ حلال در رستوران ها

 

البته  کسب برند حلال همیشه توجیه اقتصادی ندارد و بیشتر اوقات فقط برای حفظ اعتبار رستوران یا فروشگاه دریافت می شود تا بتواند عنوان بین المللی را کسب کند.

برای مثال، رستوران هایی مانند مک دونالد، تا چند سال پیش مشتسریان مسلمان خود را از دست می‌داد و این نوعی عقب ماندگی در مقابل دیگر رقیبان او به حساب می آمد. بنابراین، تصمیم گرفت بخشی دیگر از مشتریان را به رستوران و غذاهای معروف خود جذب کند که تابحال، امکان عرضه خدمات به آن ها وجود نداشت.

او برای این کار، توجیه مالی نداشت. یعنی حتی بیشتر از درآمدی که می توانست از مشتریان مسلمان خود دریافت کند، برای کسب برند حلال هزینه کرد.بدون شک، او نیازی به درآمدی که از غذاهای مسلمانان دریافت می کند، نداشت. اما در بازار رقابتی امروز، حتی فراهم کردن امکانات برای یک نفر نیز امتیاز محسوب می شود.

برندینگ حلال

رستوران مک دونالد با مواد غذایی و پخت حلال

 

پس مک دونالد و بسیاری از برندهای معروف خارجی، این موضوع را درک کردند. با کسب امتیاز حلال، اعتبار شرکت ها و خدمات بین المللی، بیشتر شده و آن ها بدین وسیله توانستند ادعا کنند که جهانی و بین المللی خدمات رسانی می کنند.

علاوه بر تامین اعتبار شرکت ها و خدماتی که عرضه می کنند و برای صاحبان سرمایه و کسب و کارها اهمیت دارد، مشتریان نیز میتوانند از امتیاز برندیگ حلال استفاده کنند و کیفیت محصولات عرضه شده را با استفاده از این برند تشخیص دهند.

شاید بسیاری از ما تصور می کنیم که برند حلال تنها برای ذبح اسلامی به کار می رود؛ اما این طور نیست و حتی بسیاری از مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و … می توانند برند حلال را با رعایت قوانینی که برای دریافت آن وضع شده است، کسب کنند.

برندینگ حلال

عرضه گوشت حلال در فروشگاه های خارج از کشور

 

حتی شرکت هایی در دنیا وجود دارند که تعهدشان بر تولید داروی حلال است. یکی از این شرکتها، داروسازی ایرانی شفا است که با بهره گیری از متدهای غربی اما با استانداردهای اسلامی اقدام به تولید داروهای حلال کرده و در میان همکاران خود، امتیاز بالایی بدست آورده است.

اینکه رستوران یا شرکتی برند حلال را روی محصولات خود درج می کند، نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای همه کسانی که به کیفیت محصولات اهمیت می دهند، بسیار مهم است. پیروان ادیان دیگر، شاید ندانند که معنی دقیق کلمه حلال چیست، اما وقتی این برچسب را روی اجناس می بینند، متوجه می شوند که کیفیت محصولات و نحوه ساخت و تولید آن ها بی نقص است و با استانداردهای اسلامی تولید شده است.

به این ترتیب، تقاضا برای کالای مورد نظر حتی از سمت غیر مسلمانان نیز افزایش می یابد. در واقع، این امتیازی است که شاید به صورت بالفعل، سود چندانی ندارد و شاید هزینه ای سرسام آور هم داشته باشد. اما با گذشت زمان، برند حلال به عنوان مهر تاییدی است که روی اجناس شرکت ها قرار می گیرد و آن ها را در میان همکاران و هم صنفان، متمایز می کند.

اما در اینجا سوالی بی پاسخ برای مسلمانان پیش می آید که از کجا بدانیم محصولاتی که برچسب حلال دارند،واقعا به برند حلال معتقد هستند و می توان به آن ها اعتماد کرد؟

سوال مطرح شده از سمت بسیاری از مسلمانانی که برای خرید اجناس در خارج از کشور با این برچسب روبرو می شوند، به وفور پرسیده می شود. به راستی چه کسی روی  این مسئله نظارت دارد؟ مسلمانان یا غیر مسلمانان؟

در جواب این پرسش باید بگوییم که مسلمانان طبق اصل صداقت به این برچسب اعتماد می کنند و حتی اگر صاحب سرمایه که محصول حلال را تولید کرده است، مسلمان نباشد و تعهد دینی نداشته باشد نیز موظف است تا استانداردهای ذکر شده برای دریافت امتیاز را رعایت کند. بدون شک، هیچ تاجری برای امتیازی هزینه نمی کند که بخواهد آن را نادیده بگیرد.

اگر برند حلال روی محصولات شرکتی دیده شد، با تکیه بر اصل اعتماد، مشتری آن را حلال می پندارد و صاحب سرمایه، سعی می کند این اعتماد را به خوبی پاسخ دهد تا بتواند مشتریان خاص خود را نگاه دارد و وفاداری آن ها را جلب کند.

پس شک نکنید امتیازی که تا این حد بین المللی و شایع است، امکان خطا ندارد و جزئی ترین قوانین آن باید در مراکز رعایت شود. چرا که دین و تعهدات دینی چیزی نیست که بخواهیم آن را بازیچه دست دیگران قرار دهیم و با اعتمادی بچگانه، هر چه را که با نام حلال به دستمان دادند، بپذیریم.

بنابراین بازاریابی اسلامی در جهان امروز، نقش مهمی را ایفا می کند و به نوعی جزو عوامل تغییر دهنده رتبه و جایگاه شرکت ها در صحنه جهانی است. علاوه بر این، با گسترش برندینگ حلال در جهان، احترامی که مسلمانان از دیگر کشورها دریافت می کنند، بیشتر شده و افراد و شرکت های بیشتری محصولات حلال را به رسمیت می شناسند.

به این ترتیب، این برچسب، حلقه اعتمادی میان فروشنده و خریدار ایجاد می کند و فرهنگ حلال را در میان جهانیان به خوبی گسترش می دهد.

  • sepahan hamrah
  • ۰
  • ۰
تجارت بین الملل

در این مقاله برخی مضامین ساده را بررسی می کنیم که از نظر تجارت جهانی در دوره دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

اتصال و توانایی دسترسی به اطلاعات، که با ظهور اینترنت پیشگام بوده و با استفاده از برنامه های دیجیتالی به صورت تصاعدی رشد می کند، در تجارت بین المللی بسیار ارزشمند است. همچنان با شرکت سپاهان همراه ارائه دهنده خدمات ترخیص کالا ، واردات کالا از چین ، واردات کالا از دبی و حمل هوایی و حمل دریایی کالا همراه باشید.

بسیاری از مزایا و پیشرفت ها به خوبی مستند و بدون شک است. با این وجود بسیار مهم است که هر فرد یا شرکتی که تجارت بین الملل را آغاز می کند، از فناوری های موجود بهره ببرد، شیوه های خوب دیرینه ای از آشنایی با کشور، فرهنگ، طرف های متعهد، آداب و رسوم و عملکرد را نیز در خاطر داشته باشد.

وقت گذاشتن برای پرسیدن سوالات هوشمندانه، گوش دادن به جواب ها و در هر زمان باقی مانده کنجکاوی، بخش مهمی از پایه و اساس موفقیت در تجارت بین الملل است.

توسعه روابط در یک شبکه جهانی که در آن می توان گفتگوی صریح و صادقانه ای برقرار کرد، فقط یک عمل خوب نیست بلکه زیربنایی اساسی از پایداری بلند مدت است.

از طریق مشاوره خریداران و فروشندگان مشاغل در سراسر جهان طی سالیان متمادی، یکی از سخت ترین دروس برای یادگیری مردم این است. از تمام مزایای عصر دیجیتال استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که برای درک افراد، مشاغل و فرهنگ هایی که با آنها سر و کار دارید، وقت بگذارید. هیچ سؤالی یک “سوال احمقانه” نیست ، مگر اینکه مرتباً تکرار شود یا بدتر از آن، عدم گوش دادن دقیق به جواب.

تجارت بین الملل

تجارت بین المللی چگونه کار می کند ؟

تجارت بین الملل باعث ایجاد اقتصاد جهانی می شود که در آن عرضه و تقاضا و بنابراین قیمت ها هم تحت تأثیر وقایع جهانی قرار می گیرند. به عنوان مثال ، تغییر سیاسی در آسیا می تواند منجر به افزایش هزینه نیروی کار شود و از این طریق هزینه های تولید برای یک شرکت کفش ورزشی آمریکایی مستقر در مالزی افزایش یابد ، که در نتیجه منجر به افزایش قیمت شارژ در بازار محلی شما می شود. از طرف دیگر، کاهش در هزینه کار باعث می شود که شما مجبور به پرداخت هزینه کمتری برای کفش های جدید خود شوید.

 

افزایش کارایی معاملات در سطح جهانی

تجارت جهانی به کشورهای ثروتمند این امکان را می دهد تا از منابع خود – اعم از نیروی کار، فناوری یا سرمایه – با استفاده مؤثرتر کنند.

از آنجا که کشورها دارای دارایی و منابع طبیعی مختلف (زمین، نیروی کار، سرمایه و فناوری) هستند، برخی از کشورها ممکن است همان کالاها را با کارآیی بیشتری تولید کنند و بنابراین آن را ارزان تر از سایر کشورها می فروشند. اگر یک کشور نتواند کالایی مؤثر تولید کند، می تواند با تجارت با کشور دیگری که می تواند، آن را به دست آورد. این امر به عنوان تخصص در تجارت بین المللی شناخته می شود.

تجارت بین الملل

سایر مزایای احتمالی تجارت در سطح جهان

تجارت بین الملل نه تنها منجر به افزایش بهره وری می شود بلکه به کشورها اجازه می دهد تا در یک اقتصاد جهانی مشارکت کنند و فرصت سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDIرا تشویق می کنند، یعنی میزان پولی که افراد در شرکت ها و دارایی های خارجی سرمایه گذاری می کنند. از نظر تئوری، اقتصادها می توانند با رشد مؤثرتری پیشرفت کرده و راحت تر بتوانند به عنوان مشارکت کننده اقتصادی رقابتی شوند.

 

تجارت آزاد در مقابل حمایت گرایی

مانند تمام تئوری ها، نظرات مخالف نیز وجود دارد. تجارت بین الملل دو دیدگاه متضاد در مورد سطح کنترل اعمال شده بر تجارت دارد: تجارت آزاد و حمایت. تجارت آزاد ساده تر از دو نظریه است: یک رویکرد laissez-fa ، بدون محدودیت در تجارت. ایده اصلی این است که عوامل عرضه و تقاضا، که در مقیاس جهانی کار می کنند، اطمینان حاصل می کنند که تولید به طور مؤثر اتفاق می افتد. بنابراین، برای حفاظت یا ترقی تجارت و رشد، هیچ کاری نباید انجام شود، زیرا نیروهای بازار این کار را بطور خودکار انجام می دهند.

در مقابل، حمایت گرایی معتقد است که تنظیم تجارت بین المللی برای اطمینان از عملکرد صحیح بازارها مهم است. طرفداران این نظریه معتقدند که ناکارآمدی بازار ممکن است مزایای تجارت بین المللی را مختل کند و هدف آنها هدایت بازار بر این اساس است. حمایت از گرایش به اشکال مختلف وجود دارد، اما متداول ترین آنها تعرفه یارانه و سهمیه است. این استراتژی ها سعی در اصلاح هرگونه ناکارآمدی در بازار بین المللی دارند.

از آنجایی که این فرصت را برای تخصص و همچنین استفاده بیشتر از منابع باز می کند، تجارت بین المللی این توانایی را دارد که ظرفیت یک کشور را در تولید و دستیابی به کالاها به حداکثر برساند. با این وجود مخالفان تجارت آزاد جهانی اظهار داشتند که تجارت بین الملل هنوز هم می تواند کشورهای در حال توسعه را به خطر بیاندازد. آنچه مسلم است این است که اقتصاد جهانی در حال تغییر و تحول مداوم است و هرچه توسعه یابد، مشارکت کنندگان آن نیز باید توسعه داشته باشند.

  • sepahan hamrah